Kända och ökända dieter

När det kommer till bantning och att komma i form finns en rad olika trender. Vissa stannar ett långt tag, medan andra försvinner lika fort som de kom. Den som vill gå ner i vikt eller få en sundare kropp, har en rad olika alternativ att välja mellan och det finns förmodligen något för alla typer av människor.

Vi har i ett tidigare inlägg skrivit om drömkroppen i den västerländska kulturen. Man ska vara frisk och smal. Det är dock fler än någonsin som är feta, över hälften av den svenska befolkningen. De olika metoderna för att gå ner i vikt är många och vissa fungerar bättre än andra. Galna dieter som förmodligen gjort mer skada en nytta har det funnits många utav genom åren. Dieter som faktiskt fungerat, har också varit många.

En diet som bland annat kändisarna Paris Hilton och Lindsay Lohan har testat på är att äta Adhd-medicin. Preparatet gör nämligen att ämnesomsättningen ökar och aptiten minskar. Men biverkningarna av att äta denna medicin är många. Framförallt blir man lätt beroende men medicinen kan också leda till höjd hjärtfrekvens och högt blodtryck. Har man riktig otur kan behandling med medicinen leda till psykos och hallucinationer. En annan diet som kan tyckas lite konstig är den så kallade banan-dieten. Den går ut på att man äter ljummet vatten och bananer till frukost. Resten av dagen får man äta vad man vill så länge man undviker sötsaker. Dieten har visat sig vara riktigt framgångsrik och har lett till att det blivit rusning efter bananer i Japan, där dieten kommer ifrån. Frågan är om det är bananerna, eller det faktum att man undviker sötsaker, som gör att man går ner i vikt.

Några dieter som blivit populära de senaste åren är GI-metoden och LCHF-metoden. Med GI-metoden undviker man vitt bröd och ris, pasta, potatis och socker. LCHf-metoden går istället ut på att man undviker alla kolhydrater, utan undantag. Man äter däremot feta produkter och ingen frukt. En annan diet, som är lik den kända tallriksmodellen, är medelhavsdieten. Den går ut på att man äter mycket frukt och grönt, feta fiskar, olika oljor och bönor. Man äter helt enkelt som man gör vid Medelhavet.