Att ha en bra kosthållning

Matvanor gör att du minskar risken för sjukdomar och förändringarna i vardagen behöver inte vara speciellt stora för att du ska märka skillnad. Ät mycket frukt och grönt, minska på köttet, ät oftare och minska på fettet, bland annat.

Det ska vara lätt att äta nyttigt och få i dig det som du behöver. Ett sätt att göra det på är genom att äta kosttillskott som kompletterar det som du får i dig via maten, sådana kan du kan hitta på vitaepro.com exempelvis. Här ges det kostråd som passar de flesta! 

Ät mycket frukt och grönt – men mindre kött

Det handlar inte om att du ska sluta äta kött. Det handlar mer om att äta det i mindre mängd, både för hälsan och miljöns skull. På Vårdguiden 11 77 understryker man tydligt att det är viktigt att få i sig frukt och grönt, men också bär. Stoppa i dig alla sorters grönsaker och frukter, mumsiga söta bär, rotfrukter, vitkål och blomkål. Det innehåller massor av nyttigheter och gör stor skillnad för din hälsa. Du kommer bli piggare, magen kommer att må bra, ditt immunförsvar blir bättre och du kommer att känna dig piggare bland annat.

Viktiga kostråd att inspireras av

När det kommer till kostråd så finns det som sagt hur mycket som helst att ge. I tidningen IForm ges 13 viktiga kostråd, som är bra för alla att veta. Dessa är bland annat att:

  • Att du ska byta ut fettet mot fettsnålt, eller bättre fett.
  • Äta mycket fullkornsmatvaror istället för produkter med vitt mjöl.
  • Stoppa i dig mycket fisk och skaldjur för näringsämnenas och smakens skull.
  • Ät fettsnålare kött, såsom kyckling.
  • Ät nyttig mat, och ät oftare, men små portioner.
  • Drick mycket vatten.
  • Minska på saltintaget.

Boosta dig med naturens godis

Än en gång, ät mycket frukt och grönt. Men det går att göra detta i många olika former, bra för den som ofta är i farten och snabbt tröttnar. I Expressen tipsar man om 5 olika bärjuicer som boostar ditt immunförsvar, och vad är inte bättre för hälsan än att hålla sig frisk?